Markkinointi

Savonlinja: Linjalla

Verkkokampanja Viraalimarkkinointi 2016

Asiakas: Savonlinja  |  Suunnittelu ja toteutus: Nitroid

Suomen ikäkriisittömin bussiyhtiö (lähes 100 vuotta mittarissa!) päätti vastata joukkoliikenteen kiristyneeseen markkinatilanteeseen ottamalla rohkean loikan tulevaisuuteen. Savonlinja päätti menestyä olemalla ihmisläheinen, palveleva, luotettava ja suomalainen − savolaista pilkettä silmäkulmassa unohtamatta! Näin syntyi Suomen elämänmakuisin bussiyhtiö.

Projekti

Kampanjan tavoitteet:

Savonlinja halusi yhtenä bussiliikenteen kärkipelurina lähteä näyttämään tietä joukkoliikenteen murroksessa. Tavoitteena oli vahvistaa Savonlinjan asemaa yhtenä bussiliikenteen ykköstoimijana, muuttaa ihmisten käsityksiä linja-autoliikenteestä, tuoda juuri lanseerattu uusi markkinointinimi ja brändiuudistus ihmisten verkkokalvoille ja saada aikaan aitoa mielenkiintoa yhtiötä ja sen palveluvalikoimaa kohtaan. Aiemmin yhtiön saama vähäinen, mutta negatiivinen mediahuomio haluttiin kääntää positiiviseksi. Halusimme puhutella Savonlinjan suurinta kohderyhmää, autottomia naisia ja opiskelijoita, mutta synnyttää myös parempaa yhteishenkeä ja ammattiylpeyttä niin Savonlinjan omien joukkojen kuin koko toimialan keskuudessa.

 

Luova ratkaisu:

Savonlinjan ”dokumenttisarjassa” Suomen toiseksi mukavin linja-autonkuljettaja Tommi Savolainen (Jussi Vatanen) haastaa perinteiset käsitykset laadukkaasta palvelusta. Liiallisen miellyttämishalunsa ja yliyrittämiseen taipuvaisen luonteensa vuoksi kuljettaja ajautuu kerta toisensa jälkeen tukaliin ja mutkikkaisiin tilanteisiin.

 

Toteutus:

Toteutuksesta haluttiin tehdä hauskalla tavalla aito ja elämänmakuinen. Näin päädyttiin sketsisarjaan, johon ammennettiin ideoita oikeasta elämästä ja kuljettajien päivittäin kohtaamista tilanteista, joihin on helppo samaistua. Toteutimme neljän jakson mittaisen videosarjan, joka julkaistiin Facebookissa ja Youtubessa, joista se linkitettiin myös Savonlinjan verkkosivustolle. Jaksot ilmestyivät viikon välein. Videot levisivät ensimmäisen kuukauden aikana tehokkaasti ja suurilta osin orgaanisesti. Kampanjan kesto oli kokonaisuudessaan 3 kk, jonka loppupuolella videoita buustattiin mainosrahalla Facebookissa ja Youtubessa.

 

Jakso 1:
www.facebook.com/savonlinja/videos/543876069154467
Jakso 2:
www.facebook.com/savonlinja/videos/546949702180437
Jakso 3:
www.facebook.com/savonlinja/videos/547841105424630
Jakso 4:
www.facebook.com/savonlinja/videos/550031528538921

 

www.savonlinja.fi/linjalla

 

Tulokset

”Ei voi olla totta? Että osataan tehdä vielä mainoksia? Viimeksi muistan Sunnuntai-vehnäjauhot ja yhden puhelinoperaattorin kateellisen eukon "Elämä on"-mainoksen. Mutta en siltikään taida vielä uskaltautua mainoskanaville. ;)” ”Savonlinja <3” ”Savossa on oikeita immeisiä <3” ”Nyt on oikea suunta markkinoinnissa. Uutta bussialalla!” ”Kyllä Savonlinja on saanut uuden nosteen. Ensin hienot bussivärit ja nyt nää mainokset!! Tosi mahtavaa!” ”Tämä sarja televisioon, nyt kansalaisaloite pystyyn :D” (Otteita somekeskusteluista)
Sarjan jaksot saivat lähes pelkästään positiivista asiakaspalautetta. Palautetta antaneet olivat suurilta osin keski-ikäisiä naisia ja opiskelijoita.
”Savonlinjan kuskit on kyllä mukavan lupsakoita! Kampissakin tauolla ollessani saa heist monesti hyvää juttuseuraa! Nauru herkässä.” ”Tekis mieli hakea teille töihin..niin on hyvät mainokset.” ”Upea ja positiivinen mielikuvamainos ammattikuljettajasta ja hänen haasteistaan jokapäiväisessä työssä.” ”Työmotivaatio kasvoi selkeästi. Eikä pelkästään itsellä vaan yleisesti kuljettajilla.” ”Tämmösiä poikia ollaan, vai ollaanko... siis joskus oltu... no ei sentäs tämmösiä oo oltu. Hyvä mainos !!!! 6-vuotta oon ollunna Savonlinjankin hommissa.” (Otteita somekeskusteluista)
Palautteiden perusteella Linjalla-sarja vaikutti positiivisesti myös kuljettajien ammattiylpeyteen, ei ainoastaan Savonlinjalla, vaan koko toimialalla.
”Mä en inhoo enkä pelkää montaa asiaa maailmassa, mutta yöperhoset ja BUSSIT on sellasia etten vaa siedä kumpiakaan. Bussilla matkustamista vältän ihan viimeseen asti. Mieluummin kävelen vähän pidemmänkin matkan, mutta ei bussilla. Siltikin, nyt kun on kattonu nää kaikki 4 videoo, niin on sen verran aivopesty olo että tekis ihan vähäsen mieli lähtee kokeilemaan matkustelua Savonlinjalla. :D Kerran se on noin lupsakkaa ja ihan hienot autotkin näyttäis olevan. Terveisiä markkinointitiimille, erinomaista brändäystä, 10/10” (Palaute somessa)
Videot herättivät myös ”vähemmän potentiaalisten” uusien asiakkaiden mielenkiinnon.
75 015
ensimmäisen jakson näyttökertaa ensimmäisen vuorokauden aikana ilman maksettua näkyvyyttä.
1 675 512
videoilla tavoitettua henkilöä Facebookissa 3 kk:n ajalla.
1 002 740
videoiden näyttökertaa Facebookissa ja Youtubessa 3 kk:n ajalla.
30 858
reaktiota, kommenttia ja jakoa 3 kk:n ajalla.
316 %
verkkosivuistuntojen kasvu 2015-2016.
+
Ensimmäinen jakso nousi Suomen vuoden 2016 suosituimpien Youtube-mainosten listalle.